Jak hodnotíme mimořádná opatření z hlediska zákonného zmocnění?
- 21. 05. 2020
- Články > Obrana před nezákonným postupem státu
Desítky nelegálních vládních opatření proti šíření epidemie koronaviru zrušil od letošního dubna Nejvyšší správní soud. Nebylo by to možné, kdyby se právníci Frank Bold společně s tehdejší opozicí nezasadili o prosazení soudního přezkumu do pandemického zákona. Ten měl vládě pomoci lépe zvládat krizovou situaci bez nutnosti vyhlášení nouzového stavu, zároveň však bylo potřeba zachovat nezbytnou veřejnou kontrolu.
„Ke zrušení několika desítek pandemických opatření došlo nejčastěji kvůli jejich nedostatečnému odůvodnění. Pokud vláda bez vyhlášení nouzového stavu zavádí přísná opatření, musí si na jejich odůvodnění a jejich zákonném základě dát opravdu záležet. Jinak je soudy mohou jedno po druhém rušit a to rozhodně neposiluje důvěru veřejnosti v promyšlenost kroků vlády,” říká Lukáš Kraus, právník Frank Bold, který se podílel na přípravě pandemického zákona.
Pandemický zákon nenahrazuje nouzový stav a není to ani jeho cílem. Neumožňuje například omezit pohyb osob nebo nařídit pracovní povinnost. Experti Frank Bold a Rekonstrukce státu přijetí pandemického zákona dlouhodobě prosazovali, aby se při zhoršení epidemiologické situace nemuselo hned sahat po vyhlašování nouzového stavu a vláda získala jasný rámec pro přijímání opatření včetně kontroly veřejností.
Nouzový stav navíc může trvat jen 30 dní. Vláda proto musela několikrát přistoupit k jeho prodloužení. I tuto situaci řeší pandemický zákon. Ten je však aktuálně platný už jen do konce února příštího roku. Aby se situace neopakovala, je proto potřeba přijmout zákon nový. Některé jeho části je přitom potřeba dopracovat.